Uiterst efficiënte inzet van batterijen bij De Nijs dankzij meet- en adviestraject

Uiterst efficiënte inzet van batterijen bij De Nijs dankzij meet- en adviestraject Terug naar
nieuwsoverzicht

“Waar anderen stoppen zodra het lastig wordt, zijn Bredenoord en De Nijs samen constant verder blijven kijken. Uiteindelijk kwam er daardoor een goede technische oplossing binnen ons budget.” -Nic van Rij, Hoofd Materieel Bouwdienst bij De Nijs

 

Bouwbedrijf De Nijs combineert vakmanschap met innovatieve technologie om op duurzame en efficiënte wijze een breed scala aan bouwprojecten in Noord-Holland te realiseren. Voor projecten waarbij de netstroom niet toereikend is, werkt De Nijs al jarenlang samen met Bredenoord. Vaak wordt hierbij gekozen voor aggregaten, maar in het kader van de energietransitie is De Nijs ook geïnteresseerd in alternatieve energieoplossingen. Daarom werd onlangs in Heerhugowaard een pilot gedraaid met een hybride energieoplossing bestaand uit het net en de nieuwe Battery Box van Bredenoord . Hierdoor kon een torenkraan volledig stil en emissievrij van energie worden voorzien.

“We hadden al ervaring met hybride oplossingen, maar destijds was de capaciteit daarvan nog niet zo groot,” vertelt Nic van Rij, Hoofd Materieel Bouwdienst bij De Nijs. “Bij dit project stonden we echter voor een probleem. We hadden een grootverbruik aansluiting nodig voor onze torenkraan, maar dit was niet mogelijk. Hier lopen we vaker tegenaan in Noord-Holland.” De Nijs was al in gesprek met Bredenoord over andere projecten en besloot om ook deze uitdaging voor te leggen. “Nou was een aggregaat in deze situatie een voor de hand liggende oplossing, maar vanuit onze drive om duurzaam te ondernemen waren we de mogelijkheden van batterijen al aan het onderzoeken. Door de uitdagingen van dit project zijn die gesprekken in stroomversnelling geraakt.”

 

Grondig meten tijdens het adviestraject

Om te bepalen welke batterij geschikt is voor de torenkraan zijn er metingen uitgevoerd. Bredenoord heeft bij soortgelijke projecten met vergelijkbaar materiaal zoals deze torenkraan energiemetingen verricht. “Op basis van de meetresultaten zijn we vervolgens gaan rekenen,” vertelt Rijkens. “Zo zagen we bijvoorbeeld dat de kraan gemiddeld 23 tot 34 minuten per uur actief draait.”

Op basis van deze gegevens werd besloten om een Battery Box in te zetten voor peakshaving, ofwel het opvangen van pieken in de stroomvraag die boven de netcapaciteit uitstegen. Door op deze wijze te werk te gaan was een grootverbruik aansluiting niet meer nodig en kon de kleinere aansluiting volstaan. “Aan de hand van de metingen en onze berekeningen concludeerden we dat onze Battery Box  van 150 kVA het best bij dit project past. De batterij werkt hier optimaal en doet precies waarvoor hij is bedoeld: de pieken in de stroomvraag opvangen wanneer het net niet toereikend is,” aldus Rijkens.

Bijkomende voordelen van batterijen

Nou was een grootverbruik aansluiting in deze situatie überhaupt niet mogelijk. Echter, ook wanneer dit wél kan, is het soms gunstiger om voor de kleinere aansluiting in combinatie met een batterij te kiezen. Zolang de energiebehoefte vooraf maar goed in kaart wordt gebracht, kan de stroomzekerheid voldoende worden gewaarborgd.

De inzet van batterijen levert daarnaast ook voordelen op andere terreinen. Zowel het afgeven van stroom als het bijladen verloopt volledig stil. Daarnaast is er geen sprake van lokale uitstoot van CO₂, stikstof, geluid of fijnstof. Overlast voor de omwonenden wordt daardoor tot een minimum beperkt. Aangezien dit project middenin een woonwijk plaatsvindt, was dit voor De Nijs een belangrijk bijkomend voordeel in de afweging om met batterijen te werken.

Met het oog op de toekomst

“Enerzijds was er bij dit project sprake van maatwerk, anderzijds is het proces dat we hier samen hebben ontwikkeld toepasbaar voor vele andere projecten. De kennis die we tijdens deze pilot hebben opgedaan, nemen we mee naar de toekomst,” vertelt van Rij. “Wat ik echt onderscheidend goed (?)vond tijdens dit project, is dat Bredenoord kiest voor eerst begrijpen en daarna begrepen worden. Door te beginnen met uitgebreide, representatieve metingen wisten we de stroombehoefte precies in kaart te brengen. Vervolgens kozen we de batterij die daar het best bij past en hoefden we dus niet als het ware met een kanon op een mug te schieten.”

Tijdens dit voortraject werd De Nijs veelvuldig betrokken, wat van Rij kan beamen. “Wat ik erg leuk vond aan deze samenwerking is dat we dit traject echt samen hebben opgepakt. Ik zat niet alleen aan tafel met Peter Rijkens, maar ook met andere vakmensen van Bredenoord. Daar word ik zelf ook wijzer van.”

De lessen die uit deze samenwerking zijn getrokken, nemen Bredenoord en De Nijs beiden mee naar toekomstige projecten. “Waar anderen stoppen zodra het lastig wordt, zijn wij samen constant verder blijven kijken. Uiteindelijk kwam er daardoor een goede technische oplossing binnen ons budget. Dat laatste wil men nog wel eens over het hoofd zien wanneer het aankomt op duurzaam bouwen, maar dit is toch een belangrijk aspect om mee te nemen. Duurzaamheid gaat niet alleen over weinig uitstoot en verbruik, de toegankelijkheid van duurzame oplossingen vind ik minstens zo belangrijk. Tijdens deze samenwerking is dat ons goed gelukt.”

 

 

Deze website maakt gebruik van (geanonimiseerde) analytische cookies.

Meer info