Marcel Scheltinga: “Cross-dock was totaal nieuw voor de bouw”

Marcel Scheltinga: “Cross-dock was totaal nieuw voor de bouw” Terug naar
vacatures

“De rode draad in mijn leven is vernieuwing”

“Eigenlijk ben ik voor de bouw een vreemde eend in de bijt. Voordat ik in 2018 manager logistiek werd bij De Nijs, deed ik dit werk in de industrie. Gesneden groenten om precies te zijn. ’s Morgens stond de kool nog op het land en ’s avonds lag ze bij de consument op het bord. Mijn afdeling was verantwoordelijk voor de planning, de logistiek, de hele supply chain. Ik was een soort van ketenregisseur, zeg maar.”

“De industrie loopt wel twintig jaar vooruit op de bouw op dit gebied. Daarom was het ook een gedurfde stap van De Nijs om iemand aan te nemen voor deze taak. Je hebt namelijk veel raakvlakken maar ook overlap met inkoop. Ze zouden daar bijvoorbeeld kunnen denken dat je hun werk overneemt: zij kopen in en de leverancier zorgt wel dat het gebracht wordt, toch? Maar gelukkig hebben we bij De Nijs een hoofd inkoop met dezelfde insteek.  We zien dit echt als één proces.”

 

Vernieuwing

“Toen ik vijf jaar geleden solliciteerde bij De Nijs, was deze moderne benadering van logistiek voor de bouw nog helemaal nieuw. Toch heb ik de stap naar de bouw bewust gezet. Omdat De Nijs het aandurfde, maar ook omdat vernieuwing een rode draad is in mijn leven. Dat vond ik ook het leuke bij mijn vorige werkgever. Uiteindelijk was alles daar met elkaar verweven: verkoopplanning, productieplanning, expeditieplanning én inkoopplanning.”

“Inmiddels hebben we het bij De Nijs zo verdeeld dat Inkoop de contracten en de commerciële kant van de inkoop regelt. Het stukje overlap zit hem vervolgens in de beoordeling van de leveranciers aan de hand van ons beleid. Hoe belangrijk is veiligheid voor hen, hoe staan ze tegenover het milieu, hoe gaan ze om met hun mensen? Allemaal belangrijke voorwaarden voor De Nijs, op grond van het MVO-beleid.”

 

Penny wise

“En dan heb je natuurlijk het vervoer zelf. De materialen moeten op een gegeven moment op de werkplek verschijnen. Vaak zwaar en onhandelbaar materiaal. Een pallet met gipsplaten weegt zo 2,5 ton. En dan heb ik het nog niet eens over prefab… Als je dan bedenkt dat de bouw qua inkoop traditioneel vooral prijs gedreven is, is het best bijzonder dat wij vooral kijken naar de kostprijs en de toegevoegde waarde. Iets wat heel goedkoop is, hoeft onder aan de streep niet altijd de goedkoopste oplossing te zijn. Penny wise, pound foolish, zeg maar.”

“Je wilt natuurlijk kwalitatief goede materialen. Maar er zijn eigenlijk maar een paar leveranciers die echt goed zijn in het rijden én spullen afleveren in Amsterdam. Dat vraag om specifieke kunde en goede kennis van de locaties. Tegelijkertijd moet je als vervoerder ook weten met wat voor materiaal je rijdt. Neem bijvoorbeeld een betonnen balkonelement, speciaal door een architect ontworpen. Met flinke afmetingen en dito gewicht. Probeer dat maar eens met een vrachtwagen op de juiste locatie te krijgen. Dan ga ik sparren met de collega’s die verstand hebben van het materiaal en dan zoeken we van alle oplossingen de beste.”

 

Cross-dock

“En zo heb ik de afgelopen jaren het zogeheten cross-dock ingevoerd. Voor de bouw een totaal nieuw begrip. Het komt erop neer dat we nog maar een paar voorkeursleveranciers hebben die naar de bouwplaatsen rijden. En alles wat zij niet zelf leveren, de speciale dingen dus, die worden bij hen geleverd. Vervolgens brengen zij alles naar de bouwplaats. Zo heb je vollere wagens en minder vrachten. En zo konden we van wel twaalf terug naar nog slechts één levering per dag op de bouwplaats. En omdat je het materiaal laat bezorgen op het moment dat het nodig is, komt er ook geen materiaal meer op de bouwplaats dat nog weken blijft stil staan voordat het gebruikt wordt.”

“We hebben dit principe toegepast in samenwerking met een aantal uitvoerders van De Nijs en die plukken er nu de vruchten van. Ik hoef mijn verhaal niet meer te vertellen, zij vertellen het voor mij! En dat verhaal is dat we het aantal ritten hebben kunnen verminderen met maar liefst 75%. Dat betekent dus ook 75 % minder uitstoot, 75 % minder overlast en 75 % minder verstoring van de bouwplaats. Getallen die ik zelf ook nooit voor mogelijk had gehouden. Hierin zijn we op dit moment echt uniek voor de bouw!”

 

Familiebedrijf

“De Nijs is een familiebedrijf met een visie voor de zeer lange termijn. Klein genoeg om direct belangrijke beslissingen te nemen en groot genoeg om ze ook echt uit te voeren. Het is natuurlijk fijn dat er iets gedaan wordt met mijn adviezen, maar er zit dan ook een organisatie achter die het verschil kan maken. De Nijs is in de positie om tegen de leveranciers te zeggen: zo willen wij het gewoon hebben! Het MVO-beleid staat hier op een heel hoog plan. Iets waar cross-dock nu dus ook een mooie bijdrage aan levert.”

 

“Van 12 naar 1 levering per dag op de bouwplaats”

Deze website maakt gebruik van (geanonimiseerde) analytische cookies.

Meer info