Alex Kroon: “De ontwikkeling op dit gebied gaat zo snel!”

Alex Kroon: “De ontwikkeling op dit gebied gaat zo snel!” Terug naar
vacatures

Alex Kroon is applicatiebeheerder bij De Nijs:

“Ik ben negen jaar geleden bij De Nijs begonnen met het uitrollen van telefoons maar inmiddels doe ik eigenlijk alles, van A tot Z. Iemand komt in dienst en die krijgt een laptop en een telefoon. Daar hangt natuurlijk mail aan, maar ook een heleboel applicaties. En dat is dan alleen nog het gebruikersdeel. Aan de achterkant zit nog het hele netwerk, de servers en de back-ups. Daar houd ik me allemaal mee bezig. Maar ook met het regelen van internet op de bouwplaatsen. De collega’s komen daar in een keet, vaak op een plek waar nog helemaal geen voorzieningen zijn, dus die regelen we ook. En dat is soms nog best een uitdaging.”

 

Leuk bedrijf

“Hoe ik hier terechtgekomen ben, is eigenlijk wel een mooi verhaal. Na mijn opleiding tot applicatieontwikkelaar kon ik blijven werken bij het IT-bedrijf waar ik stage liep. Ik combineerde dat toen nog met een bijbaan in de kas.

In het pand waar dat IT-bedrijf zat, zat ook een telecombedrijf. Die waren toen net bezig met het uitrollen van mobiele telefoons voor De Nijs en ze kwamen mensen tekort. Of ik een paar weken wilde helpen. De maandag erop zat ik in Schoorldam. Mijn collega van IT liet me het bedrijf zien en al na drie dagen kreeg ik de vraag om even naar kantoor te gaan. Nou, daar lag dus al een contract voor me klaar. Ik hoefde alleen nog maar te tekenen en dat heb ik gedaan. Ik had allang in de gaten dat het een leuk bedrijf is met leuke collega’s.”

 

“Een tijdlang ging ik samen met een collega naar de werken toe, nog voordat er iets gebouwd was, om te kijken wat voor internetaansluiting er moest komen. Zoals bijvoorbeeld bij Pontsteiger. We kwamen daar aan en er was niks. Eén grote zandvlakte. Uiteindelijk hebben we een leverancier gebeld en gevraagd of ze glasvezel wilden aanleggen. Dan konden wij ervoor zorgen dat ze voorrang kregen als leverancier voor het gebouw dat er zou komen. En toen was het snel opgelost.”

 

Kast op wieltjes

“Anderhalf jaar terug hebben we een netwerkkast op wieltjes ontwikkeld van 1 bij 1 meter. Daar zit noodvoeding in voor als de stroom opeens uitvalt, maar ook een firewall, een switch en een 4G/5G router. Dus nu rijden we die kast naar binnen bij de bouwkeet, mijn collega sluit alles aan, en het draait!

 

Dat werkt als een trein. Laatst waren ze op een bouwplaats per ongeluk dwars door de internetlijn gegaan van de provider. Dankzij die kast schieten ze dan meteen door naar 4- of 5G. Ze kunnen dus gewoon internet blijven gebruiken. Sterker nog, ze merken niet eens wat er is gebeurd. Zo goed is die kast gemaakt. Maar dan zit je dus nog wel met een kapotte kabel. En dankzij de uitgebreide monitoring op de zaak, zien wij dus wél dat er iets is misgegaan. Die monitoring houdt alles in de gaten. Zodra er een sensor rood kleurt, reageren wij direct. Dan kijken we eerst of er een storing is bij de internetprovider. En is dat niet het geval, dan bellen we de uitvoerder om te vragen of ze toevallig aan het graven zijn, zoals nu…”

 

Vooruitstrevend

“Dit is een baan die nooit verveelt. De ontwikkeling op dit gebied gaat zo snel! Wat er nu allemaal kan, is heel bijzonder. Heel leuk om steeds nieuwe dingen te mogen proberen. Zoals binnenkort waarschijnlijk Starlink, dat is internet via satellieten in de ruimte. De Nijs is heel vooruitstrevend in die dingen. Ze zijn bereid er budget voor vrij te maken en uiteindelijk levert het ook altijd op. En komen we tot oplossingen waar je verder mee komt.”

 

“Uiteindelijk ben ik dus niet die ontwikkelkant opgegaan die ik voor ogen had, maar ik heb wel mijn plek gevonden. Ik wil nog een heleboel leren. En zodoende vooruit blijven lopen, zoals we dat ook doen met De Nijs. Dat is heel belangrijk in dit vak. Het is ook een vak waar je dag en nacht mee bezig bent. Je staat altijd aan. Je kunt niet om half vijf ’s middags zeggen: ‘morgen zien we wel weer verder’. Want als er iets misgaat in de automatisering, dan heeft driehonderd man daar last van. En als ik ’s avonds op de bank nog even dat probleem oplos, ben ik de enige die er even last van heeft. Dat hoort erbij. Nu ben ik wel sinds een paar maanden vader en op woensdag heb ik pappadag. Dus dan moet die knop toch een dagje uit en dat is nog best een uitdaging…”

 

Dit is deel 1 van een serie van drie interviews met IT-medewerkers.
Volgende keer: Bastiaan de Geus

Deze website maakt gebruik van (geanonimiseerde) analytische cookies.

Meer info